W gminie Pszczyna powstaną dwie kolejne Zielone Pracownie! Już wkrótce z tych nowoczesnych sali lekcyjnych będą korzystać uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Pszczynie oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łące.
Zielona Pracownia to konkurs organizowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. W tym roku wpłynęło 155 zgłoszeń. Realizowanych będzie 100 przedsięwzięć. Głównym celem tej inicjatywy jest utworzenie pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, chemiczno-fizycznych i geologicznych w klasach 4-8 szkół podstawowych oraz szkołach średnich.
- Zielone pracownie od lat pomagają uczniom z gminy Pszczyna rozwijać zainteresowania i umiejętności. Dzięki wyposażeniu pracowni w nowoczesny sprzęt, uczniowie maja dostęp do narzędzi i technologii, które pomagają im lepiej zrozumieć świat przyrody i jego złożone procesy - mówi burmistrz Dariusz Skrobol. Jak dodaje, z takich sali korzystają już uczniowie Szkoły Podstawowej w Studzionce (od 2020 roku), Szkoły Podstawowej nr 6 na osiedlu Kolonia Jasna (od 2021 roku) oraz Szkoły Podstawowej w Brzeźcach (na zdjęciu powyżej) i Szkoły Podstawowej nr 5 na osiedlu Piastów (od 2022 roku), a wkrótce dołączą do nich kolejne.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Pszczynie
Zielona Pracownia w Szkole Podstawowej nr 2 na osiedlu Powstańców Śląskich wyposażona będzie w 14 dwuosobowych półokrągłych stolików. Dzieci będą siedzieć na 28 wygodnych, ergonomicznych krzesełkach w kształcie zielonych listków. W zależności od rodzaju zajęć stoliki mogą być ustawione w sposób tradycyjny umożliwiając pracę samodzielną lub połączone ze sobą dzięki czemu uczniowie będą mogli pracować w grupie.
Nowoczesne biurko dla nauczyciela w kształcie trapezu, ułatwi przeprowadzanie i prezentowanie doświadczeń na lekcji. Będzie ono usytuowane z przodu sali przy oknie wraz z wygodnym nowym krzesłem dla nauczyciela. Wymieniona zostanie także zielona tablica na nową - mniejszą jednoskrzydłową. Zaplanowano zabudowanie tylnej ściany zestawem mebli, które będą służyć do przechowywania pomocy dydaktycznych w tym walizek ekologicznych oraz modeli biologicznych, okazów roślin i zwierząt. Na ścianie tej będą znajdowały się też regały na podręczniki i zeszyty uczniów. W sali ustawione zostaną także skrzynie na kwiaty.
Zakupione zostaną liczne pomoce dydaktyczne, między innymi zestawy ekobadacza (wody, powietrza i gleby), programy multimedialne o parkach narodowych czy model obiegu wody w przyrodzie. Nowoczesny mikroskop optyczny i zestawy profesjonalnych preparatów stałych umożliwią zagłębienie się przez uczniów w tajniki mikroskopowania. Do dyspozycji będą też liczne pomoce dydaktyczne z dziedziny geografii (m.in. lupy, lornetki, próbki gleb, stacje pogodowe, modele poziomic, modele ukształtowania terenu) oraz pomoce biologiczne takie jak: okazy roślin, modele budowy liścia, modele struktur komórkowych.
Monitor interaktywny umożliwi przeprowadzanie ciekawych lekcji z zastosowaniem nowoczesnych programów oraz atlasów multimedialnych. Uczniowie aktywnie będą mogli włączać się do lekcji podczas quizów, gier interaktywnych oraz podczas prezentowania własnych prezentacji i materiałów innym uczniom. Mikroskop optyczny z kamerką, podłączoną do komputera umożliwi uczniom obserwację preparatów mikroskopowych lub zdjęć wykonywanych przez nauczyciela podczas obserwacji tkanek, na ekranie monitora interaktywnego. Zewnętrzny system audio soundbar dołączony do monitora interaktywnego wzmocni doznania sensoryczne uczniów podczas wyświetlania materiałów przyrodniczych na lekcjach.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łące
Również w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łące pojawi się nowoczesny monitor interaktywny. Do dyspozycji uczniów będą też wygodne, ergonomiczne krzesła oraz stoliki w kształcie trapezu, których blat służyć będzie praktycznym i wspólnym działaniom uczniów. Klasa podzielona zostanie na strefy: biologiczna, geograficzna, chemiczna, tak aby uporządkować przestrzeń i stworzyć poczucie komfortu.
W kantorku przylegającym do sali lekcyjnej umieszczone w zostaną pomoce do nauki fizyki, w tym nowoczesne komplet pomocy dydaktycznych, tj. odnawialne źródła energii, modele solarne, modele elektrowni. Na lekcjach fizyki uczniowie w sposób doświadczalny poznają sposoby pozyskiwania energii.
W części biologicznej, która będzie zlokalizowana z tyłu klasy, powstaną nowoczesne stanowiska do obserwacji pod mikroskopem wraz z wiszącymi szafkami na preparaty. Obok nich będzie szafka na eksponowanie pomocy dydaktycznych z biologii (m.in. posiadane już przez placówkę modele 3D - oko, ucho, serce).
Z prawej strony sali powstanie kącik geograficzny z niskimi szafkami na pomoce geograficzne (m.in. globusy indukcyjne, kompasy). Nad szafkami umieszczona będzie konturowa mapa świata wraz ze strefami czasowymi. Będzie też kącik chemiczny. Tworzyć go będą dwie niskie szafki na pomoce dydaktyczne z chemii, zlewozmywak z szafką i wiszącą półką oraz ścienny układ okresowy pierwiastków wiszący nad szafkami w postaci fototapety. W sali pojawią się liczne rośliny doniczkowe. Uczniowie nauczą się jak je pielęgnować i o nie dbać.