We wtorek, 7 marca uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Pszczynie spotkali się z burmistrzem Pszczyny Dariuszem Skrobolem. Podczas spotkania przedstawili swoje działania związane z realizacją ogólnopolskiego programu „Zwolnieni z Teorii”. W spotkaniu z młodzieżą uczestniczyli także sekretarz gminy Łucja Foltyn, Izabela Bąk, naczelnik Wydziału Oświaty, a także Joanna Pszonak, dyrektor III LO w Pszczynie.
Celem realizacji projektów społecznych przez uczniów szkół średnich jest zwiększenie aktywności obywatelskiej poprzez udział w wolontariacie. W konsekwencji młodzi ludzie już na etapie edukacji szkolnej nabywają umiejętności pracy w zespole, a także skutecznej komunikacji oczekiwanej przez przyszłych pracodawców.
Podczas spotkania z burmistrzem przedstawiciele zespołów roboczych opowiedzieli o swoich pomysłach, wykorzystywanych narzędziach, sposobach realizacji oraz grupach docelowych. Wśród omawianych projektów znalazły się takie pomysły jak: tłumaczenie zagadnień ekonomicznych dzieciom i młodzieży, zagrożenia trendem fast fashion, o sztuce, która nie musi być nudna, filmach i sposobach ich wyszukiwania, sporcie, pomysłach na zwiększenie aktywności podczas nauki, czy projektach edukacyjnych połączonych z wykładami o harcerstwie.
- Jestem pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów i podejmowanych tematów w ramach realizacji swoich projektów. Młodzi ludzie nie boją się poruszać trudnych tematów. Mają swój sposób, aby przedstawić pomysł i przekonać odbiorcę do swoich argumentów. To świadczy o tym, że projekty są przemyślane. Ważnym aspektem są działania związane z prowadzeniem kampanii społecznych, które uczą dojrzałości i pozwalają nawiązywać interakcje ze środowiskiem - mówi burmistrz Dariusz Skrobol.
Realizowane projekty w ramach Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” mogą dotykać problematyki związanej ze sferą kultury, sportu, nowych technologii, przestrzeni miejskiej. W zasadzie autorzy nie mają ograniczeń. Ważne, aby zagadnienia związane były z pasjami i zainteresowaniami młodych ludzi.
Zespoły pracujące w składach 2-10 osobowych muszą przejść kolejne fazy realizacji zadania: inicjacje, planowanie, realizację i zakończenie. Za zrealizowane w praktyce projekty finaliści olimpiady otrzymują międzynarodowe certyfikaty cenione na rynku pracy. Udział w przedsięwzięciu uczy pracy w zespole i samodzielności. Zadaniem nauczycieli jest wsparcie i motywacja. Dzięki temu młodzież bierze odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Zwolnieni z Teorii - spotkanie z uczniami w Urzędzie Miejskim - 07.03.2023fot. Piotr Łapa / UM Pszczyna