przesuń do początku strony
Strona główna/Urząd Miejski/Informacja o zakresie działalności gminy

Informacja o zakresie działalności gminy

Informacja o zakresie zadań własnych gminy oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej

Gmina, jako wspólnota samorządowa wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania własne

Zadania własne gminy odnoszą się do kompetencji i obowiązków, które gmina realizuje na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  4. działalności w zakresie telekomunikacji;
  5. lokalnego transportu zbiorowego;
  6. ochrony zdrowia;
  7. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
  8. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  9. gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  10. edukacji publicznej;
  11. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  12. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  13. targowisk i hal targowych;
  14. zieleni gminnej i zadrzewień;
  15. cmentarzy gminnych;
  16. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  17. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  18. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  19. polityki senioralnej;
  20. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  21. promocji gminy;
  22. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  23. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zadania zlecone

Poza zadaniami własnymi gmina zobowiązana jest przepisami szczególnymi do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (np. wydawanie dowodów osobistych, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej), a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

Na podstawie porozumień gmina może także wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa.